Angst voor tandarts

Ook bang voor de tandarts? Dan bent u de enige niet... Eén op de vijf mensen heeft er in meer of mindere mate last van. Daarom wordt een bezoek aan de tandarts vaak uit- of zelfs afgesteld. Met alle mogelijke gevolgen vandien.

Toch is het tegenwoordig echt niet (meer) nodig om bang voor de tandarts te zijn. Onze werkwijze is ook gericht op angstige patienten, waardoor u zich weer kunnen laten behandelen bij onze tandartsen. Om te beginnen kunnen we er natuurlijk voor zorgen dat u absoluut geen pijn heeft. Als u dat wenst en het ons laat weten, verdoven we alles (en zelfs van de verdovingsprik hoeft u niets te voelen). Verder nemen we alle tijd voor u, bouwen we de behandeling rustig op en leggen we u stapje voor stapje uit wat we gaan doen.

Op deze manier kunnen we u helpen om uw angst voor de tandarts te beheersen en zo goed onder controle te krijgen, dat u ons de behandelingen rustig laat uitvoeren. En de volgende keer zult u zich een stuk meer op uw gemak voelen, wanneer u bij ons binnenstapt...

Tips voor mensen met angst die wel durven

• Het is belangrijk te realiseren dat de tandheelkundige techniek de laatste jaren sterk is gevorderd. De spookverhalen uit de jeugd zijn allang verleden tijd. In principe kan tegenwoordig alles vrijwel pijnloos.
  • Wat ook de oorzaak van uw angst is, belangrijk is dat er een sfeer van wederzijds vertrouwen is tussen u en uw tandarts.
  • Als u bang bent een behandeling te ondergaan praat er dan over met uw tandarts. Hij is er dan op voorbereid en kan eventueel extra tijd voor u nemen.
  • Laat u informeren over het soort behandelingen dat u te wachten staan, over wat er gaat gebeuren en waarom.
  • Iedereen heeft behoefte aan controle. Spreek daarom met de tandarts een teken af, zoals het opsteken van uw hand, waarop de tandarts de behandeling kan onderbreken. Zo heeft u het gevoel dat u iets van de behandeling in eigen hand houdt.
  • Probeer eens of u baat heeft bij ontspannings- of ademhalingsoefeningen. Afleiding kan ook goed helpen. Luister eventueel naar de muziek in de behandelkamer, waarbij u zoveel mogelijk moeite doet er goed naar te luisteren. Naarmate uw aandacht voor de behandeling minder is, zal ook een eventueel vervelend gevoel minder zijn.

Tips voor mensen met angst die niet durven

• Als mensen het tandartsbezoek lang uitstellen gaat het gebit zienderogen achteruit. Een slecht gebit doet je zelfvertrouwen en je sociale leven geen goed. Er komt een moment dat je er iets aan moet laten doen. Waar moet je dan beginnen?
  • Praat er met anderen over. Zij kunnen je ondersteunen bij een belangrijke stap: het begin van de restauratie van uw gebit en het einde van uw ellende.
  • Maak een afspraak voor een controle van het gebit. De eerste keer wordt er bij ons niets gedaan. De eerste keer is om kennis te maken en te onderzoeken of het persoonlijk klikt.

Wat je zelf kunt doen om minder angstig te zijn

• Vertel je tandarts dat je angstig bent en wanneer dat is begonnen. De tandarts is bekend met dergelijke problemen en kan veel doen om je wat minder angstig te laten zijn.
  • Doe ademhalingsoefeningen of tel tot 500 als de angst je overvalt.
  • Als je een ontspannend of kalmerend middel wilt nemen, bespreek dat dan met je tandarts.

Als de tandarts iets moet doen wat pijnlijk kan zijn, zal hij in de meeste gevallen eerst voorstellen om te verdoven. De verdoving bestaat uit een klein prikje, waarna je meestal geen pijn meer voelt. Voel je na de verdoving toch pijn zeg dat dan meteen. De tandarts kan dan nog een beetje extra verdoven. Als de verdoving eenmaal werkt, voelt je wang of lip vaak dik aan en heb je het gevoel dat je moeilijker kunt praten en eten of drinken. Dit gevoel verdwijnt weer nadat de verdoving is uitgewerkt, meestal één of enkele uren na de behandeling. De tandarts kan de plek waar de verdoving gegeven wordt iets minder gevoelig maken met een zalfje.

BRON: tandarts.nl