Waarom is een narcose behandeling bij een de tandarts geen goed idee

Waarom is een narcose behandeling bij de tandarts geen goed idee?

Angst voor de tandarts is een probleem waar veel mensen tegenaan lopen. Sommige mensen zijn zelfs zo bang dat ze nooit de tandarts bezoeken. Hierdoor lopen mensen een behandel achterstand op en krijgen ze steeds meer problemen met hun gebit. De laatste jaren is het erg populair om dan een tandartsbehandeling onder narcose te doen, zodat je niet angstig kan zijn omdat je ligt te slapen. Dit is echter geen oplossing voor het probleem. Een narcose behandeling bij de tandarts is dus een slecht idee, maar waarom?

Angst voor de tandarts behandelen

Als je onder narcose wordt behandeld door de tandarts zal de angst voor de tandarts niet opgelost worden. Na de behandeling ben je nog steeds bang voor de tandarts. Je kan niet te vaak onder narcose, want dit is niet goed voor je. Daarom is het geen mogelijkheid voor regelmatig bezoek aan de tandarts en regelmatig een tandarts bezoeken is juist heel belangrijk. Als je regelmatig jouw gebit laat controleren en bijhouden dan zal je minder problemen ondervinden.

Na een narcose behandeling is de angst niet opgelost, maar hoe kan je dan zorgen dat je van de angst voor de tandarts afkomt? Ga op zoek naar een speciale Angsttandarts, deze kan je helpen om langzaam te wennen aan de tandarts en zorgt ervoor dat je angst verdwijnt. Bij deze tandartsen is het bijvoorbeeld mogelijk om voor de afspraak al een kijkje te nemen in de praktijk, op die manier voelt het allemaal wat meer vertrouwd aan. Je kan tijdens de controles en behandelingen extra informatie krijgen, zodat je precies weet wat er allemaal gaat gebeuren. Ook heb je als patiënt de controle over de behandeling, als je opeens erg angstig wordt kan je even een pauze nemen en wacht de tandarts tot je weer gekalmeerd bent. Tandartsen met het keurmerk ‘De Lieve Tandarts’ zijn een goede optie, deze tandartsen geven extra aandacht aan mensen die dit nodig hebben, zoals mensen met angst voor de tandarts.

Bijwerkingen en risico’s

Ondanks dat een narcose meestal veilig is, zijn er altijd bijwerkingen die kunnen optreden na een narcose behandeling.. Bijwerkingen die kunnen optreden zijn; hoofdpijn, misselijkheid en braken, allergische reacties of overgevoeligheid voor medicatie, spier- en rugpijn, keelpijn en/of een hese stem, geheugen- en concentratieproblemen en vermoeidheid. Deze houden meestal een paar dagen aan en gaan daarna vanzelf over. Echter is dit onnodig en vervelend en daarom is het geen idee om een narcose behandeling bij de tandarts te laten uitvoeren

Hoge kosten

Een andere reden om geen narcose behandeling bij de tandarts te laten doen, is dat dit hele hoge kosten met zich mee kan brengen. Meestal wordt de narcose namelijk niet vergoed door de zorgverzekeraar, zelfs met een aanvullende verzekering niet. Zoek dit daarom altijd goed uit. En als het inderdaad niet vergoed wordt, doe dan navraag bij de tandarts over de kosten voor een narcose. Deze kosten komen dan nog bovenop de normale tandheelkundige kosten. Het zal dus een erg dure behandeling worden terwijl een gewone behandeling misschien wel (deels) vergoed wordt.